Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

Då var det måndag igen

Av Anna - 22 februari 2010 10:15


Helgen har i stort sett bara bestått av att elda, elda och elda. Vi har haft ner mot 

 -25 grader och jätteblåsigt, men nu börjar det äntligen lätta. Enligt min 5-års dagbok så brukar v8 vara den sista riktigt kalla veckan.

Niklas har jobbat hela helgen medans jag och lillen mest myst i soffan och sett på OS. Härligt med en nykter helg ibland också. ;)


Under förra veckan så vart det att plantera inför sommaren.  

Det som jag satte i år är:

* Tomater - moneymaker, yellow pearshaped och en spansk busktomat

* Gurka - futura

* Chili - sweet wrinkled old men, cayenne long slim och hungarian yellow wax hot

* Paprika - california wonder

* Grönmynta

* Sommarflox

* Praktbrowallia

* Flitiga lisa - både vit och lavendel

* Lobelia - vit och blå

* Tuppkam


Jag brukar ha planterat potatisen i slutet på mars men har aldrig lyckats få egna färskpotatisar innan midsommar så i år har jag lagt fram dom på mältning i förra veckan. :)


Trevlig dag / Anna

 
 
Ingen bild

Jonna

22 februari 2010 13:04

Kul att se att de kommer nå inlägg ibland. Har du nå bra tips på nåt ätbart man kan odla i kruka inomhus? Jonna

 
Ingen bild

Anna

22 februari 2010 17:03

O ja, det mesta går att odla inomhus. Vet dom som odlar kruktomaten Tiny Tim året om inomhus, ett tips är att ha självbevattnande kruka. Du kan sätta plocksallad, ruccola, chili och jag vet att Niklas mormor brukade ha stora gurkplantor i köksfönstret. Om du har balkong så går det bra att sätta morötter och potatis i hinkar.
Ett tips är att kolla på lord nelsons fröpåsar, det brukar stå om dom går att ha som krukväxt.
Mvh Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 23 februari 2011 19:48


Gjorde slag i saken och köpte mig en kamera tillslut. De vart en Nikon d3100 som jag är riktigt nöjd med. Har mest tillbringat helgerna med att vara ute och fotat de har ju varit så underbart väder, lite kallt men sol.   En actionbild på min unde...

Av Anna - 7 januari 2011 17:05


Nytt år nya möjligheter   Då var jul, nyår och födelsedag bortgjord, inte för att jag tycker de är tråkigt. Men för mig är nog den perioden den stressigaste på året.   I dag har vi gjort bort massa ärenden bla har Boss fått sin årliga spruta ...

Av Anna - 24 mars 2010 07:04


I går var en glädjens dag. Efter att ha varit arbetslös sen 17 september fick jag igår ett brev från min förra arbetsgivare Volvo. Dom vill ha mig tillbaka!!! Så från och med den 12 april är jag en arbetande kvinna igen. Jippi      Det känns så...

Av Anna - 22 februari 2010 17:03

Fick idag 3 sorters chilifrön med posten så det var bara att skynda sig plantera.   Anaheim - tidig sort med mild hetta, smakrik och aromstisk Peters Peppar - en lite annorlunda chili på grund av sin ibland snarlika likhet med en manlig kroppsd...

Av Anna - 4 februari 2010 16:53

Ojsan nu var de länge sen sist..de är ju så mycket på dagarna så man glömer ju bort att blogga.   I dag har vi varit till Vännäs för att ta den årliga vaccinationen på Boss, de gick faktiskt riktigt bra. När vi satt i väntrumet så kom det in en tjej ...

Skapa flashcards